PAPIRNUSSERIET FÅR ET GOK I NØDDEN

Nu bliver det lettere at være arrangør af byfester, koncerter, idrætsstævner og lignende.

Fra nu af bliver det lettere at være ildsjæl og arrangør. Foto: Business.dk

Fra nu af bliver det lettere at være ildsjæl og arrangør. Foto: Business.dk

I en tid, hvor bureaukrati, regler og papirnusseri ellers formerer sig som lommeuld, er der sket det usædvanlige, at adgangen til at få alle nødvendige tilladelser i hus er blevet kortere. Mange gange så kort som før, kunne man ligefrem sige.

Hvor det tidligere har været nødvendigt at søge flere forskellige myndigheder på hver deres adresse, er det hele nu samlet på kun ét sted, så en enkelt ansøgning kan slå flere fluer med samme smæk.

Førhen skulle arrangører - især af større arrangementer – måske søge tilladelse hos f.eks. kommune, politi, fødevaremyndigheder, brandvæsen osv. – men nu samler et nyt onlinesystem hele ansøgningsproceduren på ét og samme sted og gør hele processen enklere, lettere og hurtigere.

Ikke fordi kravene er blevet færre, men fordi systemet kan “tænke” selv og søge om tilladelse automatisk, går ansøgningen videre til de myndigheder, der er relevante i de enkelte tilfælde. Keine Hexerei…

Adgang til den nye elektronisk selvbetjeningsløsning får man via kommunens hjemmeside på www.toender.dk under “Selvbetjening”. Da det drejer sig om arrangementer på offentlige arealer, er løsningen placeret i selvbetjeningskategorien “Trafik og Veje”.

Der er endvidere adgang til systemet under “Kultur & Turisme” -> “Arrangementer på veje og Arealer”.

Som til de fleste andre selvbetjeningsløsninger på nettet skal man bruge NemID.

Det nye online ansøgningssystem er udviklet på initiativ af Kredsrådet for Syd- og Sønderjyllands Politi efter ønsker fra bl.a. Sammenslutningen af By- og markedsfester i Danmark.